Friday, July 1, 2011

RENUNGAN untuk umah yang menggunakan akal untuk berfikir -drp Prof. Dr. Samsuwyir (ISNT) Kesejahteraan Islam Republik Indonesia

Kesinambungan  Perubatan Islam 
Syariat adalah perbuatan ku.Hakikat adalah niatku.
Tarikat adalah jalan ku.Marifat adalah tujuan ku.

1.Syariat adalah berkaitan segala perbuatan yg d lakukan oleh kita dari bangun tidor hinga lah kita tidur kembali.Segala perbuatan mestilah mengikut Sunah Rasul. Sabda.Rasullah: Barang siapa tidak mengikut Sunnah ku.Maka adalah bidaah .........bidaah adalah sesat.
Jemaah alim ulamak berpendapat.kita boleh  mengikut pengesuaian peredaran zaman dan keperluan insan sajagat selagi tidak menolak yg wajib dan mehalalkan yg haram . Sekarang mari lah kita mausolkan Tentang..."PEMBEDAHAN"  modern masa kini menurut pandangan Islam  sajagat...adakah pernah d lakukan d zaman Rasullah ? Seperti yg mengunakan bius dan oksigen.tidak sedarkan diri masa dibedah jika mati kemana roh nya akan pergi ? Jika ia mati tidak sempat mengucap dua kalimah sahadat apakah hukumnya.? Atau tambah darah yg diambil dari bukan orang muslim jika tidak diteliti dari mana asal darah itu , Cara sengaja atau cuai dimasukkan pada tubuh orang muslim apakah tidak najis jadi nya.?.atau dgn sengaja memberi ubat pelali membuat kan  pesakit tidak sedarkan diri mabuk atau hayal ketika pembedahan dilakukan pada dirinya,apakah pandangan Islam tentang itu ?) jika maut dtg ketika itu tidak sempat  mengucap dua kalimah sahadat apakah hukum nya ?..Islam memang mengharuskan PEMBEDAHAN  MODEN, tapi  bukan berdasarkan 
"Sunnah Rasul"  Rasullah.tiada  pernah melakukan pembedahan cara modern seperti sekarang ini , Rasullah pernah dibedah oleh Malaikat Jibril .dua kali semasa kecil nya dan semasa sebelum miraj ka langit.Jibril melakukan nya untuk contoh pada umat Muhammad sebagai Sunnah Rasul yg kita anuti.Jika Jibril ingin mengeluarkan darah hitam tempat syaitan dijantung Rasullah pun boleh dgn tanpa melakukan pembedah cukup dgn berkata "Robikum"(terjadilah).Oleh kerana pembedahan yg dilakukan pada Rasullah itu adalah Sunnah yg mestinya kita ikuti .bila kita ada pesakit yg bermasalah perlu menjalani pembedahan "maka kita  metilah ikut cara Rasullah  Seperti sabdanya "Barang siapa tidak mengikuti sunnah ku ,maka bukan  umat ku "
Tetapi persoalan nya... !
 Siapa kah yg boleh melakukan nya kita Bukan nya Jibril..?
Ingat lah…".mahluk, yg paling mulia  diciptakan oleh Allah ialah manusia.kerana ia mempunyie akal untuk berfikir.. Terbukti Lokman Al-Hakim boleh memengalkan kepala perompak , dihadapkan pada Raja untuk disoal siasat setelah selesai d siasat oleh Raja .ia mencantumkan kembali kepala yg d pengal tadibegitu .banyak sejarah para Wali yg boleh buat seperti itu.seperti ditanah Jawa misal nya ..Sunan Gunung Jati
 Pun boleh melakukan pembedahan. Tapi bukan cara "medik moden" yg mana Islam hanya  membolehkan pembedahan" medik moden" dilakukan  jika tiada cara  lain untuk merawat nya.dlm keadaan darurat misalnya.Contoh nya..telah mencuba ..  Merawat pesakit dgn cara Islam ..seperti pakai doa Fadilah Al.Quran .. yg  disertakan dgn niat (batin ) marifatkan membuang penyakit dari tubuh pesakit misalnya ,sudah d cuba tapi tidak berjaya dan tiada jalan lain lagi cara Islam . barulah bembedahan cara "medic moden" d haruskan. Semua pengamal perubatan Islam diseluruh dunia ini  masing masing ada cara tersendiri berdoa pada Allah dgn ilmu yg dipelajari dari guru yg arif tentang ilmu perubatan Islam sudah setentunya  tidak terkeluar dari Quran dan Hadis.yg dijadikan panduan buat selama lama nya. Tidak ma'amalkan ilmu hitam.pakai jin atau bersahabat dgn jin hingakan dapat tuliah dgn Raja Jin untuk menikahkan kaum jin.dapat membawa jin bersiar siar dgn bas atau memindahkan nya ka satu tempat dgn Bas.walau pun perkara seperti ini tidak pernah Dilakukan Oleh Rasullah.itu jelas bida'ah.bida'ah adalah sesat.  Ingatlah Nabi berdakwah dgn muzizat, Wali berdakwah dgn keramat,orang yg Soleh berdakwah dgn Maunah .itu hanya berlaku diwaktu waktu yg  tertentu saja bukan setiap yg dtg kena santau tepuk dgn daun nangka kaca betaburan keluar jatuh d atas kertas hitam.Adakah itu cara  Rasullah mengelujarkan santau ? Namun demikian itu adalah satu cara makrifat.dgn mamakrifatkan cara demikian keluar lah semua santau yg ada dlm tubuh pesakit tersebut  …usha dari kita penentuan nya tetap dari Allah.. begitulah jua Pengamal Perubatan Islam yg Lain mempunyie cara Makrifat yg tersendiri yang diyakini  terbukti ramai Pengamal Perubatan Islam Berjaya merawat pesakit  yang mana tidak boleh diatasi dengan cara rawatan medik Moden.tetapi dgn izin Allah ia sembuh .Sebagaimana Firman Allah  surah Yasin ".Apabila Allah menghendaki hanya dgn perintah nya jadi maka jadilah ia".Semua Pengamal Perubatan Islam tidak ingin sesat  atau menjadi ahli sihir.tetapi apabila ada sikap irih hati d antara Pengamal Perubatan Islam .apabila teman seperjuangan nya lebih berjaya dari dia .timbullah rasa irih hati,hasad dengki d antara satu sama lain,  pengamal perubatan Islam sudah Semestinya berdoa dgn mengunakan  ayat ayat 'AL-Quran.dan menambah permohonan nya pada  Allah dgn  bahasa  yg difahami  untuk memantapkan tujuan doa tersebut (gunakan lah bahasa yg kamu Fahami supaya kamu kusuk bila berdoa , sesungguhnya Allah maha Mendengar ) minta lah Pada Allah dan jangan lah minta  pada yg lain.. seperti pada jin misalnya 
(Engkau lah yg ku  sembah pada engkau lah saja tempat aku mohon pertolongan)

2.hakikat(batin) yaitu niat memanglah d tuntut dlm Islam (segala perbuatan hendaklah bersertakan dgn niat.)jangan lah lain dimulut dan lain pula dihati ,itu munafik nama nya.....contoh nya..jika solat dilaku kan tampa niat tidak sah jadi nya..ingatlah  ....semua perbuatan yg baik ..baru berniat saja Allah telah memberi janjaran pahala pada kita...oleh itu semua perbuatan (syariat)mestilah berserta (niat yg letak nya dibatinnya atau lebih jelas lagi dipanggil d hakikat nya)

3,Tarikat (jalanku)keterangan ,hadis.Barang siapa berguru tampa guru .gurunya adalah syaitan.di sini jelas lah .gurulah yg bertangung jawab menunjukan jalan cara beramal ikut bidang masing masing.sesuai dgn Sabda Rasullah.menuntut lah ilmu dari buaian hinggakan ke liang lahat.dan belajarlah ilmu walau pun sampai ka Negeri Cina.firman Allah Surah :Al-Kafi 109; jika air lautan dijadikan tinta walau pon tiga kali kering nya d tambah dgn tiga kali lagi ,namun tidak akan habis huraian AL-Quran.itu.)jelas lah terlalu sedikit ilmu yg kita miliki jika dibandingkan dgn Ilmu yg terisi dlm Al-Quran.ibaratkan setitis embun berbandingkan air lautan  yg luas.oleh itu kita mesti lah  bersangka baik. Dgn berfikiran tiap langit masih ada lagi langit.kita bersedia mendalami ilmu yg belum  kita pelajari.sangup berguru..untuk menambah ilmu walau terpaksa belajar pada orang yg lebih muda dan jangan bersikap iri hati ,dengki hati ,prasangka buruk diatas kebolehan orang  lain kita saja yg hebat kita saja yg betul.akhir nya sangup membuat  fitnah kerana kita tidak mampu berbuat sedemikian itu....lalu menuduh rakan saperjuangan kita salah jalan pengamal ilmu sihir...ada gulungan salah guna kuasa yg diberi , mengunakan  Agama sebagai topeng,  melindung cara jalan hidup nya yg suka asad dengki dan suka buat fitnah apabila ada saja orang yg lebih dari diri nya mula lah dituduh mengamalkan sihir pakai jin atau silap Mata dia lah saja yg betul ,orang lain semuanya  salah jalan.Sabda Rasullah:.Pada satu hari nanti ada para pemimpin diberi kuasa d muka bumi tapi membuat kerosakkan.

4.Marifat (adalah tujuan ku)tujuan ku...yg bermaksud tujuan yg dimaksudkan nya. bergantung pada niat dan perbuatan nya  yg dikendalikan dgn tertip perjalanan ikut landasan nya Sunah Rasul dan Kalam Mullah.  d bimbing  "oleh guru jalan (tarikat)  d atas yg d maksutkan seperti Perobatan Islam Misalnya.sudah tentu jika kita mengubati pesakit (.1.)Syariat nya membaca ayat 'Al-Qra'an (2). hakikat nya (batin nya)minta pada Tuhan supaya pesakit yg diubati sembuh . (3)Tarikat nya(cara jalan nya mengobti yg d ajarkan oleh guru dlm ilmu perobatan itu (4) ma'rifat nya membayangkan penyakitnya keluar dari pesakit yg d rawat dgn izin Allah....Sabda Rasullah : barang siapa berusha tampa berdoa adalah  orang yg sombong ,sebalik nya ber doa tampa berusha termasuk orang yg malas. Lawan lah beserta dgn perbuatan mu perkataan mu dan niat mu.melawan dgn niat semata mata adalah selemah lemah iman.
Rumusan nya selagi kita berdoa meminta pada Allah dgn tujuan baik maka tiada sebab tidak dibolehkan.oleh sarak...dan sebagai perawat tidak menjadi kesalahan mengunakan alat untuk kemudahan menjalankan rawatan, asalkan alat alat itu tidak memudaatkan.dan bukan dari bahan yg haram.dan tidak memakai alat alat yg d gunakan oleh Dr. Medic …,"kerana Imam Razali ada bekata:  Jangan lah kamu memberi tugas pada bukan ahlinya:  Dalil nya ada alam ini. Wassalam.

- drp.
 Prof.Dr.Raja Samsuwyir .
Inst. Kesejahteraan Islam Ripublic Indonesia.

No comments:

Post a Comment